Pastekan sini. Senang aku nak Balas Blogw

12/31/2010

Tweak blog anda dengan Favicon

Haihai. Maybe ni akan jadi last entri aku untuk tahun ni buat masa ni sebab tahun baru dah menjelma, bermakna semester baru pun muncul. Aku akan kembali terbang dengan scooter halimunan. Ke mana? Ke tempat aku belajar la haha. Kat sana peluang aku nak post entri baru tersangat terhad disebabkan kekangan wang nak beli broaband + masa kurang sebab nak enjoy nak stadi. So entri ni akan bagitahu korang macam mana nak tukar icon blog korang kepada icon yang agak cun macam korang sendiri wakaka. Ok fasten your seatbelt, kita nak pergi berperang ni. Jaga-jaga cik salmah. Ni contoh blog yang telah ditweak iconnya.



1.Cari file .ico untuk diupload ke internet.
  Ni adalah first step yang korang kena buat. Kalau korang takde file .ico yang comel, hanya gambar-gambar yang berformat .gif atau .jpg atau .png. Jangan risau, korang hanya perlukan software microangelo untuk convert format tu kepada .ico.

http://www.fullandfree.info/software/microangelo-toolset-v6108/

Ni adalah cara untuk convert file menggunakan microangelo:

1.1 Search Microangelo studio dan klik kepada new icon.
1.2 Import image yang korang nak dan klik ok.
1.3 Save file tersebut.


*File yang boleh diconvert oleh program Microangelo adalah .jpg sahaja. Sila convert dahulu image kepada .jpg dengan menggunakan online converter.

http://www.online-convert.com/

2.Upload .ico kat Internet.
Next step ni agak susah sebab file .ico memang tak boleh senang-senang je nak diupload ke blog korang a.k.a mustahil. Jadi kita ambil tindakan yang gak rebellion, membuat page sendiri wakaka. Seriously, memang betul. Korang kena upload file tu kat satu web host. So aku nasihatkan korang wat dengan menggunakan Google Site. Lepas daftar page korang akan jadi camni.



Lepas dah daftar site tersebut, pergi ke sebelah kiri atas dan klik Insert dan klik Image. Choose file korang dan klik kanan untuk copy file url(untuk chrome).

3.Time to tweak your Blog
 3.1 Kat blog korang, klik Dashboard ---> Edit HTML ---> Expand Widget Templates(seperti biasa, buat backup dulu).
3.2 Ctrl+F untuk cari code:

<title><data:blog.pageTitle/></title>

3.3 Masukkan code ni bawah code tadi:

<link href='URL of your icon file' rel='shortcut icon' type='image/vnd.microsoft.icon'/>

3.4 Sebelum save, klik preview dulu untuk tengok cantik tak icon yang korang buat tu. Kalau tak comel macam korang, ulang step 1 sampai korang betul-betul puas hati.
3.5 Save templates dan bila korang refresh blog korang, korang akan nampak Favicon korang yang comel tu sebelah web address korang.

4.Sit back and tenung blog korang sampai lebam.


OK that's it dan selamat tahun baru. Have a lovely 2011 and whatever you do, keep it SIMPLE and cool.






Dadada, ciaow bella!

1 comment: